Gdansk, Polen - dag 1

I mitt senaste inlägg skrev jag att jag skulle på en resa och nu är den resan redan gjord. Ni som följer mig på Instagram (@jjarina) vet redan vart jag har varit, men ni som inte gör det så blev det alltså en tvådagarsresa till Gdansk i Polen tillsammans med Cecilia. Jag har nu gått igenom alla kamerabilder och inser att jag har en hel del att lägga upp - närmare 50 bilder nämligen. Här är några bilder från den första dagen!

Vi landade i Gdansk mitt på dagen på onsdagen. Vi hade några ljusa timmar kvar ännu den dagen så direkt vi hade checkat in på hotellet och lämnat våra saker gick vi ut på stan för att leta efter ett lunchställe. Vi gick längs med Dlugi Targ (Long Market) som är en väldigt lång gata med otroligt fin arkitektur.

Här fanns också Neptunusfontänen under historiska museets klocktorn.

Den fina ån med alla vackra byggnader gjorde att staden blev ännu finare i mina ögon. Här stannade vi till för att ta några sista bilder innan solen gick ner.

Det märks tydligt att Gdansk är en turiststad, för det kryllade inte precis med människor nånstans. Allt var väldigt lugnt och tyst, men det fanns ett stort utbud av restauranger och caféer, vilket i princip var det enda vi var ute efter den här resan.

Så vackert, så vackert. ♥

Det började skymma och vi gick mot restaurangen vi på förhand hade tittat på. Här ser man också den stora Mariakyrkan i bakgrunden.

Precis vid kyrkan finns restaurangen Mono, som vi glatt gick in i. Jag hade läst om den här restaurangen tidigare och därför kändes det som ett säkert kort att gå hit för en sen lunch.

De hade luncherbjudande ända till kl. 18 på kvällen, så vi hann bra utnyttja det erbjudandet. Vi tog en tvårättersmeny med en purésoppa som förrätt och tagliatellepasta som huvudrätt. Till det tog vi ännu en dricka med hallon och mynta, som nog är den godaste drickan jag nånsin druckit! Allt det här betalade vi ca åtta euro för per person, så ni ser ju att prisnivån är aningen lägre än hemma.

Efter det tog vi tåget till shoppingcentret Baltycka som bara ligger några minuter från Gdansk. Här hade de stans bästa shoppingutbud så vi shoppade lite och tog sedan en kvällsfika på ett caféet Deker. De hade jättegoda bakelser med karamellsmak!

Sedan tog vi tåget tillbaka, men missade vår station... Vi hamnade ute i någon förort, som det bara går tåg en gång i timmen ifrån, så vi var tvungna att gå genom ett läskigt slumområde för att ta oss tillbaka till Gdansk. Det var verkligen det värsta tänkbara som kunde hända, men vi överlevde alla läskigheter, skällande hundar och konstiga människor som tur. Allt annat förutom detta gick som tur helt perfekt under hela resan.

I nästa Gdansk-inlägg får ni se vad vi gjorde under vår andra dag, bl.a. besökte vi ett utsiktstorn och tog några typiska turistbilder. :)

Daniela Skoglund

Ååååh gdansk ser ju HELT fantastiskt ut!! Blev så sugen på att åka till Polen nu 😍

Svar: Det var en jättefin stad! 😍 Åker du från Åbo behöver du bara betala 10€ per väg för flyget, tips tips! 😊

Ida-Marie

Ja visst är det fint! :D och jätte fina bilder du tagit!!

Svar: Tack Ida! ❤️
Jarina

Låter som en trevlig första dag minus det där slutet. Jättefina bilder! :D

Svar: Det var verkligen en jättebra dag bortsett från slutet, ja 😄

Petra Nordqvist

Man blir ju sjukt sugen på att åka dit efter detta inlägg :D Älskar bilden på dig vid vattnet :)

Svar: Åk dit! Det är vackert 😊 Kommer ett inlägg med bilder imorgon också! 📷

Grym blog du har .

Svar: Tack ska du ha!

Men vilka fantastiska bilder! Ser ut som ni hade en perfekt resa:)

Svar: Tusen tack! Det var verkligen en fin resa! 😊

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Hemsida/Blogg:

Jarina Leskinen

Jag är en 24-åring bosatt i Åbo, men ursprungligen från Hangö. Utbildad inom företagsekonomi och drömmer om att få jobba med något kreativt. Det jag visar upp här är min vardag - en vardag som består av mycket kaffe, vänner och foto. Bloggens fokus ligger på bilderna och jag delar även gärna med mig av mina bästa fototips.