USA: The Keys

Det är några månader sedan vi var i USA, men jag vill gärna samla alla bilder här på ett och samma ställe för framtiden, så nu kommer jag lägga upp några bilder till. Där är ju fortfarande lika vackert och jag hoppas samtidigt att de här inläggen ger inspiration om någon planerar att resa dit.

Jag har tidigare lagt upp inlägg om Miami och Bahamas-kryssningen, så kolla gärna de inläggen före ni läser det här. Nu åker vi nämligen ut till resans nästa etapp som är The Keys.

Vi kom i land i Miami igen efter tre dagar ute på havet och på Bahamas. Vi kom i land redan tidigt på morgonen, så vi tog genast en taxi från terminalen till Alamo för att hämta ut vår bil som vi nu skulle hyra resten av resan.

Vi valde en aningen större bil både för säkerhetens skull och för att det är aningen bekvämare att köra en större bil då vi hade planerat att köra långa sträckor. Vi var jättenöjda med bilen!

Vi började vår resa söderut mot The Keys genast vi satte oss i bilen. Första stoppet blev Bahia Honda State Park som ungefär mitt på The Keys. Här ser man också hur vägarna såg ut - obefintliga i vissa fall, så man fick köra på kilometerlånga broar mellan endel öar.

Hela vägen på The Keys består av en massa små nationalparker som man kan besöka och alla är lika fina. Det turkosa havet som möter de vita stränderna, kan det bli finare?

Alla nationalparker kostar att besöka, men det är fråga om enstaka dollar. Att det kostar gör också att man vet att de tar hand om nationalparkerna, städar dem och att här oftast finns toaletter. Superbra, tycker jag.

Sedan fortsatte vi köra ända ut till sista punkten på The Keys, vilket är den lilla staden Key West. Vi gick runt längs de små gatorna tillsammans med många andra turister. Jag förstår att människor kommer hit då det är USA:s sydligaste punkt, men lite överskattat var det ändå. Visst är Key West vackert, det kan jag ju inte förneka, och att få uppleva den här välkända platsen var fint.

Jag åt såklart en Key Lime Pie! Det är ju ett måste när man är på Key West, eftersom den härstammar härifrån.

Så här mysiga var gatorna och byggnaderna i Key West. Innan vi åkte hem stannade vi på den kända baren Sloppy Joe's för att ta en drink.

Efter en dag i Key West åkte vi till vårt hotell (Marina Del Mar Resort & Marina) som låg på Key Largo. Det är ett bra läge i början av The Keys och mycket billigare än de flesta andra öarna.

Dagen efter började vi köra uppåt igen, men stannade i John Pennekamp Coral Reef State Park för att åka ut med en båt och uppleva The Keys en sista gång.

Vi fick se så sjukt klart vatten att man blev bländad av det ljusa, turkosa vattnet. Man såg rakt ner till botten trots att det var flera tiotals meter djupt och vi fick se så många fina fiskar och växter från båtens glasbotten. Wow, vilket bra avslut på resan ut till The Keys!

Betyg för The Keys: 5 av 5
Det är ett otroligt vackert och unikt ställe, något som man absolut inte får uppleva någon annanstans. Redan bilresan är en upplevelse i sig då man ibland har havet på alla sidor om sig. Stämningen och människorna är helt annorlunda här i jämförelse med resten av Florida och jag vill verkligen åka tillbaka hit!

Namn:

E-mail (publiceras ej):

Hemsida/Blogg:

Jarina Leskinen

Jag är en 25-åring bosatt i Åbo, ursprungligen från Hangö. Jag studera rinternationell ekonomi, jobbar med marknadsföring och fotograferar en hel del. Det jag visar upp här är min vardag - en vardag där fokuset ligger på bilderna. Hoppas du trivs!