Fototips-fredag: Bort med det gula
I dagens fototips kommer jag berätta hur jag brukar redigera bort gula pigment från bilder. Speciellt brukar det förekomma gula toner på bilder som tas inomhus, eftersom inomhusljus ofta kommer från lampor som automatiskt har en varmare ton än vanligt dagsljus utomhus.

Före jag börjar vill jag bara säga att:
Ljuset är ändå alltid förutsättningen för att bilden ska ha en bra utgångspunkt inför redigeringen.

Det här med ljuset betyder alltså att man, trots att man fotar inomhus, gärna ska använda sig av naturligt ljus så långt det går, t.ex. i form av dagsljus som tränger in genom ett fönster. En mörk bild blir automatiskt gulare och man får räkna med att man inte får bort alla gula färger utan att resultatet ser onaturligt ut. För mig får mörka bilder gärna ha kvar lite gul färg för att bevara stämningen i bilden, medan ljusa bilder för mig måste vara ljusa.

Här är en bild före och efter redigering. Jag fota den här bilden mitt på dagen så bilden har inte allt för mycket gula toner i sig. De gula tonerna syns väldigt bra på de partier som ska vara vita, dvs. väggen och hyllan, så det är främst det här jag är ute efter: att få de vita partierna att påriktigt bli vita.

Här är fyra olika verktyg jag använt mig av i Photoshop.

1. Kurvor: Jag börjar med att ljusa upp bilden, eftersom den är helt oredigerad. Man kan också grundredigera bilden på andra sätt eller med flera olika verktyg, men i det här fallet använder jag mig bara av kurvor.

2. Färgbalans: För att dra ner på största delen av de gula tonerna använder jag mig av färgbalans. Jag drar så att färgen blir mer mot cyan och blå, dvs. längre bort från röd och gul som skapar de varma tonerna i bilden. Därmed får bilden genast en kallare ton.

3. Mättnad: Ifall det fortfarande finns märkbart av de gula tonerna i bilden brukar jag dra ner mättnaden på det gula. Märk att man måste välja “Gula” från den lilla rutan, annars ändras hela bildens mättnad. Det kan också löna sig att testa att dra ner “Röda” färgernas mättnad, beroende på vilken färg bilden skiftar mot mer. 

4. Selektiv färgändring: Slutligen ändrar jag ännu de gula tonernas färg. Här är det väldigt, vädligt varierande vilket håll man ska dra färgerna mot så det lönar sig nog bara att testa sig fram och se vad som passar ens bild bäst! Förutom gula tonerna brukar jag också ändra de vita färgerna så att de blir ännu vitare. Då träder det vita fram mer och det gula avtonas.

En till före och efter bild. Här har jag dragit ner extra mycket på mättnaden, eftersom hela bilden skiftade i gult. Ofta blir mina inomhusbilder lite mer mot det “svartvita” hållet, eftersom jag alltid försöker få bort så mycket som möjligt av det gula. Det är givetvis smaksak om man gillar varma eller kalla bilder bättre, men jag tycker om att ha en kallare ton på mina inomhusbilder.

Andra program än Photoshop:
♥ De flesta redigeringsprogram har både färgbalans- och mättnad-redigeringsfunktioner som fungerar på samma sätt som nämnt ovan.
♥ Öka på högdagrar eller vita färger för att förstärka den vita färgen. På så sätt försvinner också lite av det gula.

Ibland finns det faktiskt bilder som absolut inte går att göra fina för att de är allt för gula från första början. Då brukar jag antingen göra bilden svartvit eller radera den. Det händer inte så ofta att jag gör svartvita bilder, så om ni ser att jag lägger upp en svartvit bild här är det högst antagligen för att bilden var alltför gul och för att jag inte blev nöjd med färgerna i bilden. 🙂